The Implementation of Integration of Religion and Science at State Islamic Higher Education

  • Imam Subchi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta

Abstract

This research investigated the integration of religion and science in the state of Islamic higher education. Methods of the investigation were library research of published and unpublished documents on the process and implementation of integration of science and religion at three state Islamic universities: the State Islamic University Syarif Hidayatullah Jakarta, the State Islamic University Sunan Kalijaga Yogyakarta, and the State Islamic University of Maulana Malik Ibrahim Malang. Data obtained using the following databases: Google Scholar, Sinta- Science and Technology Index, Ebsco-host, Study gate, Sage Journal, Free Scientific Electronic Library (SciELO), and others. The findings showed that there is poor integration of religion and science within the three universities. This conclusion can be seen from the analysis of the students' final report, theses and dissertations from these three universities. This study suggests a further assessment of all State Islamic Universities by the Ministry of Religious Affairs in promoting the integration of religion and science in State Islamic Higher Education. 

References

Abd Rahman, N., Mohd Zabidi, F. N. M., & Halim, L. (2020). Integration of Tauhidic Elements for Environmental Education from the Teachers’ Perspectives. Religions, 11(8), 394.

Afwadzi, B. (2016). Membangun Integrasi Ilmu-Ilmu Sosial dan Hadis Nabi. Jurnal Living Hadis, 1(1), 101-128.

Ali, N et. al. (2018). Implementasi Kurikulum Integratif pada Ma’had Mahasiswa UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Malang: Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.

Amin. A. M. (1997). Islamic Studies dalam Paradigma Integrasi-Interkoneksi (Sebuah Antologi). Yogyakarta: Suka Press.

Amin. A. M. (2007). “Desain Pengembangan Akademik IAIN Menuju UIN Sunan Kalijaga: Dari Pendekatan Dikotomis-Atomistis Kearah Integratif-Interkonektif” dalam Fahrudin Faiz, (ed.), Islamic Studies dalam Paradigma Integrasi-Interkoneksi. Yogyakarta: SUKA Press, 37-38.

Amin. A. M. (2006). Islamic Studies di Perguruan Tinggi: Pendekatan Integratif-Interkonektif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 5-6.

Amin. A. M. (2006). Islamic Studies di Perguruan Tinggi: Pendekatan Integratif-Interkonektif. Dalam Adib Abdushomad (ed.). Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 404-405.

Amin. A. M. (2003). “Etika Tauhid sebagai Dasar Kesatuan Epistemologi Keilmuan Umum dan Agama (dari Paradigma Positivistik-Sekularistik Ke Arah Teoantroposentrik-Integralistik)”, dalam M. Amin Abdullah, dkk,. Menyatukan Kembali Ilmu-Ilmu Agama dan Umum: Upaya Mempersatukan Epistemelogi Islam dan Umum. Yogyakarta: Sunan Kalijaga Press.

Arbi, et. al. (2018). Model Pengembangan Paradigma Integrasi Ilmu di Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. MALANGPROFETIKA, Jurnal Studi Islam, 20 (1), 1-15.

Azra, A. (2005). “Reintegrasi Ilmu-ilmu dalam Islam”. Dalam Zainal Abidin Bagir (ed) Integrasi Ilmu dan Agama, Interprestasi dan Aksi. Bandung: Mizan, 206- 211.

Azra, A. (2003). “Kata Pengantar Rektor UIN Syarif Hidayatullah Jakarta” dalam Abuddin Nata, dkk, Integrasi Ilmu Agama dan Ilmu Umum. Jakarta: Rajawali Press.

Azra, A. (2002). “Membangun Integrasi Ilmu, Iman, Amal dan Akhlak”, Sambutan Pidato Peresmian IAIN Syarif Hidayatullah menjadi UIN Syarif Hidayatullah, Jakarta, 8 Juni 2002) dalam Kusmana dan Yudhi Munadi, (Ed), Proses Perubahan IAIN Menjadi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. Jakarta: UIN Jakarta Press.

Azra, A. (2000). “IAIN di Tengah Paradigma Baru Perguruan Tinggi”, dalam Komaruddin Hidayat dan Hendri Prasetyo (Ed), Problem dan Prospek IAIN: Antologi Pendidikan Tinggi Islam. Jakarta: Direktorat Pembinaan PTAI Dirjen Bimbaga Islam.

Bellini, C. G. P. (2019). False dichotomies (Part I): The Axiomatic Systems of Science and Religion, and Implications for Scholarly Publications. BAR-Brazilian Administration Review 16 (1).

Fahim, T. M. (2019). Kajian Pemikiran Integrasi Keilmuan Universitas Islam Negeri (UIN) Maulana Malik Ibrahim Malang melalui Ulul Albab. Proceeding International Conference on Islamic Education (ICIED) 4 (1).

Fitri, A. Z. (2020). Integrasi Pengembangan Keilmuan di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam. Tulungagung, IAIN Tulungagung Press.

Howard, K. & Sharp, J, A. (1993). The Management of a Student Research Project. Great Britain: Gower.

Ida, R. (2018). Etnografi Virtual Sebagai Teknik Pengumpulan Data Dan Metode Penelitian. The Journal of Society and Media 2 (2), 130-145.

Izudin, A. (2017). Penggunaan Paradigma Integrasi-Interkoneksi dalam Proses Pembelajaran di Program Pascasarjana UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. Afkaruna: Indonesian Interdisciplinary Journal of Islamic Studies 13 (1), 110-140.

Ja’far as-Shodiq, M. (2020). Manajemen Strategis Perguruan Tinggi Islam Dalam Mengintegrasikan Sains Dan Agama (Studi Kasus di UIN Maulana Malik Ibrahim Malang). Al-Hikmah: Jurnal Kependidikan Dan Syariah, 8(1), 133-149.

Kartanegara, M. (2005). Integrasi Ilmu: Sebuah Rekonstruksi Holistik. Jakarta: Arasy.

Kusumawati, A, et al. (2020). The Role of Religiosity on Fashion Store Patronage Intention of Muslim Consumers in Indonesia. SAGE Open 10.2: 2158244020927035.

Kusdewanti, A. I. (2019). Islamic Cosmology of Accounting: An Introduction. International Journal of Religious and Cultural Studies 1 (1), 10-16.

Lukman, F. (2016). Integrasi-Interkoneksi dalam Studi Hadis Disertasi Di Uin Sunan Kalijaga Yogyakarta. RELIGIA 19 (2), 1-11.

Miftahuddin. (2020). Model-Model Integrasi Ilmu Perguruan Tinggi Keagamaan Islam (Studi Multi Situs pada UIN Jakarta, UIN Yogyakarta, dan UIN Malang). Yogyakarta: Diandra Kreatif (Kelompok Penerbit Diandra).

Mudzhar, M. A. (1998). Pendekatan Studi Islam dalam Teori dan Praktik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, Cet. II.

Muflihin, A. (2016). Paradigma Keilmuan Integrasi-Interkoneksi: Studi Terhadap Desain dan Implementasi Kurikulum Program Magister Prodi Pendidikan Islam Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. Diss. Thesis Post-Graduate, UIN Sunan Kalijaga.

Mahasnah, Muhammad Husain. (2017). Pengantar Studi Sejarah Peradaban Islam. Jakarta: Pustaka Al-Kautsar.

Pratama, B. I. (2017). Etnografi Dunia Maya Internet. Malang: Universitas Brawijaya Press.

Raya, M. K. F. (2017). Model Pengembangan Keilmuan UIN Malang dan UIN Yogyakarta. FALASIFA: Jurnal Studi Keislaman 8 (1), 65-82.

Rohman, M. M. (2017). Peta Kajian Ekonomi Syariah di PTAI (Analisa terhadap Perkembangan Disertasi di UIN Jakarta, UIN Yogyakarta, dan UIN Surabaya Periode Tahun 2010-2015). Ciputat: Puslitpen LP2M UIN Jakarta.

Rosyada, D. (2016). Islam dan Sains: Upaya Pengintegrasian Islam dan Ilmu Pengetahuan di Indonesia. Jakarta: RM. Books.

Roup, M. et. al. (2019). Criticism of Knowledge of Integration in Non Islamic Studies Student’s Dissertation at State Islamic University. Dialog 42 (2), 237-251.

Sari, R. M., & Amin, M. (2020). Implementasi Integrasi Ilmu Interdisipliner dan Multidisipliner: Studi Kasus di Pascasarjana UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. Prosiding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam dan Sains, 2, 245-252.

Simanjuntak, B. A., & Soedjito S. (2014). Metode Penelitian Sosial. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor.

Siregar, I. S. (2019). Itegrasi Kampus dan Pesantren dI UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Studi Multidisipliner: Jurnal Kajian Keislaman, 6(1), 26-45.

Spradley, J. P. (1997). Metode Etnografi. Yogyakarta: Tiara Wacana.

Subchi, I. (2019). Islam, Sains dan Teknologi. Ciputat: Laporan Penelitian Puslitpen LP2M UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sulaiman, K. U. (2017). Knowledge and Civilization in Islam. Malaysia, International Islamic University Malaysia (IIUM).

Suprayogo, I. (2005). Paradigma Pengembangan Keilmuan pada Perguruan Tinggi: Konsep Pendidikan Tinggi yang Dikembangkan UIN Malang. Malang: UIN Malang Press: 2005. Judul artikel ini juga diterbitkan dalam Nanat

Fatah Natsir (ed.). (2008). Pengembangan Pendidikan Tinggi dalam Perspektif Wahyu Memandu Ilmu. Bandung: Gunung Djati Press, 48-57.

Suprayogo, I. (2013). “Pradigma Keilmuan dan Falsafah Pendidikan”, dalam UIN Maliki Membangun Perguruan Tinggi Islam Bereputasi Internasional. Malang: UIN Maliki, 13-38.

Suprayogo, I. (2004). Pendidikan Berparadigma Al Qur’an: Pergulatan Membangun Tradisi dan Aksi Pendidikan Islam. Malang: UIN Malang Press, 50-51.

Suprayogo, I & Rasmianto. (2008). Perubahan Pendidikan Tinggi Islam: Rekleksi Perubahan IAIN/STAIN Menjadi UIN. Malang: UIN-Malang Press.

Susanto, N. N. (1986). Mengerti Sejarah. Jakarta: UI Press.
Published
2020-12-16
How to Cite
SUBCHI, Imam. The Implementation of Integration of Religion and Science at State Islamic Higher Education. JURNAL PENELITIAN, [S.l.], p. 117-130, dec. 2020. ISSN 2541-6944. Available at: <http://e-journal.iainpekalongan.ac.id/index.php/Penelitian/article/view/2776>. Date accessed: 03 mar. 2021. doi: https://doi.org/10.28918/jupe.v17i2.2776.
Section
Artikel