al-Qiyam al-Syakhshiyyah wa Tanfidzuha fi Ta’lim al-Lughah al-Arabiyyah

Pendidikan Karakter

  • Muhammad Jafar Shodiq Dosen PBA UIN Sunan Kalijaga

Abstract

The background of this research is the poor condition of young generations from the values of character and culture. School as an educational institution has the responsibility to establish and develop the character of students. This paper aims to determine the role of learning Arabic in character education, character education applications in learning the Arabic language and what the values can be internalized in the Arabic language learning.

References

Abbãs, Faişal. Asãlĩb Dirãsah al-Syakhşiyyah. Beirut: Dãr al-Fikr al- Lubnãniy. 1990.
Abidin, Yunus. Pembelajaran Bahasa Berbasis Karakter. Bandung: Refika Aditama. 2012.
Arsyad, Azhar. Bahasa Arab dan Metode Pengajarannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 2003.
Asmani, Jamal Ma’mur. Buku Panduan Internalisasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Yogyakarta : Diva Press. 2011.
Asrori, Imam. Konsepsi Kurikulum Tentang Pengajaran BA di MI dan Kelemahan Pengembangannya dalam Buku Teks. Makalah disajikan pada PINBA I di UGM Yogyakarta. 20-21 Juli 2001.
Boang, Aisyah dalam Supiana. Mozaik Pemikiran Islam: Bunga Serampai Pemikiran Pendidikan Indonesia. Jakarta: Ditjen Dikti.
C. S. Carver & M. F. Scheier, Perspectives on Personality. Ed. 4ţ. Boston: Allyn and Bacon. 2000.
D. Schultz, & S.E. Schultz. Teories of Personality. Ed. 5ţ. CA: Brooks/Cole. 1994.
Dahlan, Juwairiyah. Metode Belajar Mengajar Bahasa Arab. Surabaya: Al-Ikhlas. 1992.
Dirjen Pendidikan Islam Depag RI. Undang-undang dan Peraturan Pemerintah RI tentang Pendidikan. Jakarta: Depag RI. 2006.
Echols, Jhon. Kamus Populer. Jakarta: Rineka Cipta Media. 2005.
Effendy, Ahmad Fuad. Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Cet.I. Malang: Misykat. 2004.
Fitri, Agus Zaenul. Pendidikan Karakter Berbasis Nilai dan Etika di Sekolah. Cet. I. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media. 2012.
Al-Galãyainy, Muştafa. Jãmĩ’ al-Durũs al-Lugah al-‘Arabiyyah. Jilid.I. Beirut: Al-Maktabah al-‘Aşriyyah. 1987.
Hamdun, Dudung. “ Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Karakter di Sekolah Dasar”. FENOMENA, Vol. 8, No. 1 (2016) : 39-54.
Hamid, M. Abdul, dkk. Pembelajaran Bahasa Arab, Pendekatan, Metode, Strategi, Materi dan Media. Malang: UIN Malang Press. 2008.
Ḩasan, Ḩusaen al- Ḩajj. ‘Ilm al-Ijtimã’ al-Adaby. Cet.I. Beirut: Al- Mu’assasah al-Jãmi’iyyah li Dirãsah wa al-Nasyr wa at-Tauzĩ’. 1990.
http://id.wikipedia.org/wiki/Adat diakses pada Kamis, 15 Maret 2018.
Al--Husain, Qasiy. As-Sũsiyũlũjiyã wa al-Adab. Beirut: Al-Mu’assasah al-Jãmi’iyyah li al-Dirãsah wa al-Nasyr. 1993.
Ḩusein, Aḩmad Al-Liqãniy. Taţwĩr Manãhij al-Ta’lĩm. Mesir: ‘Ãlam al-Kutub li Ţibã’ah wa Al-Nasyr wa at-Tauzĩ’. 1997.
Jalabiy, Ali Abdul Razaq. Dirãsah fi al-Mujtama’ wa Al-Śaqãfah wa Al-Syakhşiyyah. Beirut: Dãr al-Nahḍah al-‘Arabiyyah. 1984.
Jamaluddin Muhammad bin Mukarram ibn Manẓũr, Abu al-Faḍil. Lisãnul Arab. Beirut: Dãr al- Şadĩr. T.t.
Kemendiknas. Pembinãn Pendidikan Karakter di Sekolah Menengah Pertama. Jakarta. 2010.
Kenan, Rimmon. Narrative Fiction. London: New Accenś. 1983.
Khan, D. Yahya. Pendidikan Karakter Berbasis Potensi Diri; Mendongkrak Kualitas Pendidikan. Yogyakarta : Pelangi Publişing. 2010.
Koesoema A, Doni. Pendidikan Karakter ; Strategi Mendidik Anak di Zaman Global. Jakarta : Grasindo. 2010.
Kridalaksana, Harimurti. Kamus Linguistik Edisi I. Jakarta: Gramedia. 1984.
Lado, Robert. Language Teaching: A Scientific Approach. Bombay: Tata McGraw-Hill Publişing Co. Ltd. 1976.
Lazãrwis. Al-Syakhşiyyah, diterjemahkan oleh Sayyid Muhammad Ganĩm. Cet. II. Dãr al-Syurũq. 1989.
Madjid, Busyairi. Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: Sumbangsih Offset. 1994.
Majma’ al-Lugah al-‘Arabiyyah. Al-Mu’jam al-Wasĩţ. Cet.I. Kairo: Dãr al-Ihyã’ al-Turãś. 1973.
Marwah, Husaen. An-Naza’ãt al-Mãdiyah fi al-Falsafah al-‘Arabiyyah al-Islãmiyyah. Beirut: Dãr al-Śaqãfah. 1981.
Musfah. Pendidikan Karakter: Sebuah Tawaran Model Pendidikan Holistik Integralistik. Jakarta: Prenada Media. 2011.
Muslich, Masnur. Pendidikan Karakter: Menjawab Tantangan Krisis Multidimensonal. Jakarta: Bumi Aksara. 2011.
Nuraida dan Rihlah Nuraulia. Character Building untuk Guru. Jakarta: Aulia Publishing House. 2007.
Palmer, Harold. Principles of Language-Study, dalam terjemahan bahasa Arab: Usus Ta’lĩm al-Lugah al-‘Arabiyah, oleh Kamal Ibrahim Badri dan Şalih Muhammad Naşir, Jakarta: Jã mi’ah al-Imãm Muhammad bin Su’ũd al-Islãmiyah, t.t.
Rosyidi, Abdul Wahab. Media Pembelajaran Bahasa Arab. Cet. I. Malang: UIN Malang Press. 2009.
Al-Sa’ãdah, Sãmiyah. Al-Śaqãfah wa al-Syakhşiyyah, Bahś ‘Ilm al-Ijtimã’ al-Śaqãfiy. Beirut: Dãr al-Nahḍah al-‘Arabiyyah. 1983.
Sudrajat, Ajat. “Mengapa Pendidikan Karakter?”. Jurnal Pendidikan Karakter. Vol.1, No.1 (2011): 47-58.
Al-Tauyĩkhĩ, Muḩammad. Al-Mu’jam Al-Mufaşşal fi Al-Adab. Beirut: Dãr al-Kutub al-‘Ilmiyyah. 1993.
Tawrence, Pervin. Personality : Theory, Assess and Research. NY: John Wiley & Sons. 1970.
Ţu’aimah, Rusydi Ahmad. Ta’lĩm al-Lugah li Gairi al-Nãţiqĩna Bihã Manãhijuhu wa Asãlĩbuhu. Riyad: Mansyũrãt al-Munaẓẓamah al-Islãmiyah li al-Tarbiyah wa al-‘Ulũm wa al-Śaqãfah. 1989.
UU No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Yudian dan Ruzenfal. Al-Mausũ’ah al-Falsafiyyah, diterjemahkan oleh Sameer Chrom. Cet. II. Beirut : Dãr at-Ţalĩ’ah. 1980.
Yusuf, Muhammad. “Membentuk Karakter Melalui Pendidikan Berbasis Nilai”. Jurnal Al-Ulum, Vol. 13, No. 1(2013): 1-24.
Zaema, Baeer. An-Naqd al-Ijtimã’iy Nahw ‘Ilm al-Ijtimã’ li al-Naş al-Adaby, terj.Aidah Luţfi. Kairo :Dãrul Fikri li ad-Dirãsat wa an-Nasyr. 1991.
Zima, Pierre. Pour Une Sociologie du Texte Littéraire. Pans: Union Générale d'Éditions. 1978.
Al-Zubaedy, Muhammad bin Muhammad. Tãj al-‘Arũs Min Jawãhir al-Qãmũs. Kairo: Al-Maţba’ah al-Khairiyah. 1306 H.
Zuchdi, Darmiyati. Pendidikan Karakter dalam Perspektif Teori dan Praktik I. Yogyakarta: UNY Press. 2011.
Zuliana, Erni. “Nilai-nilai Karakter dalam Pembelajaran Bahasa Arab (Studi Pada MAN I Sragen Jawa Tengah)”. An-Nabighoh, Vol.19, No.1 (2017): 127-156.
Published
2018-08-16
How to Cite
SHODIQ, Muhammad Jafar. al-Qiyam al-Syakhshiyyah wa Tanfidzuha fi Ta’lim al-Lughah al-Arabiyyah. ALSINATUNA, [S.l.], v. 3, n. 2, p. 133-149, aug. 2018. ISSN 2503-2690. Available at: <http://e-journal.iainpekalongan.ac.id/index.php/alsinatuna/article/view/1024>. Date accessed: 13 nov. 2018. doi: https://doi.org/10.28918/alsinatuna.v3i2.1024.
Section
Artikel

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.