The Collaboration of Herbart Method with Cooperative Learning: Optimizing Writing Skills at IAIN Madura

  • Nurlaila Nurlaila UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Muassomah Muassomah UIN Maulana Malik Ibrahim Malang

Abstract

This study aims to reveal the optimization of students' Arabic writing skills through the collaboration of Herbart method with cooperative learning. Using a qualitative method, the study informs that the implementation of Herbart method in the basic concepts of writing and the writing of hamzah is carried out in five stages, i.e. planning, material presentation, material association, conclusion, and application. In this case, the cooperative learning is placed in the fifth stage, i.e. application, by providing in-group exercises to students. With this collaboration, the students are able to make Arabic sentences based on the elements of writing that have been studied, such as making sentences from words starting with hamzah, analyzing a word form and converting it into another form, and being able to write words and their harakat correctly. Thus, this study concluded that the collaboration of Herbart method with cooperative learning was able to improve students' Arabic writing skills by applying several exercises in groups; it makes students accustomed to writing in Arabic.

References

Andyani, Novita, Kundharu Saddhono, and Yant Mujyanto. “Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi Dengan Menggunakan Media Audiovisual Pada Siswa Sekolah Menengah Pertama.” Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra Indonesia, Dan Pengajarannya 4, no. 2 (2016): 161–174.

Daryanto, and Syaiful Karim. Pembelajaran Abad 21. 1st ed. Yogyakarta: Gaya Media, 2017.

Ernawati. “Pembelajaran Keterampilan Menulis Bahasa Arab Dengan Menggunakan Media Gambar Berseri Kelas X IIS 4 MAN 2 Bengkulu.” Manhaj: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat 2, no. 1 (2017): 1–9. http://dx.doi.org/10.1161/.v5i1.747.g664.

Fajriah. “Strategi Pembelajaran Maharah Al-Kitabah Pada Tingkat Ibtidaiyah.” Pionir: Jurnal Pendidikan 6, no. 2 (2017): 33–56.

Hasani, Zhul Fahmy. “Penerapan Metode Imla’ Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa Kelas VIIC MTs Muhammadiyah 02 Pemalang.” Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching 2, no. 1 (2013): 57–64.

Hastang. “Upaya Optimalisasi Maharah Kitabah Melalui Model Pembelajaran Berbasis Proyek Pada Materi Al-Jumlah.” Didaktika 12, no. 1 (2019): 62. https://doi.org/10.30863/didaktika.v12i1.176.

Hermawan, Acep. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Edisi Revisi. Bandung: PT RemajaRosdakarya, 2018.

Isjoni. Pembelajaran Kooperatif: Meningkatkan Kecerdasan Komunikasi Antar Peserta Didik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2019.

Kuraedah, Sitti. “Aplikasi Maharah Kitabah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Al-Ta’dib: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan 8, no. 2 (2015): 82–98.

Machmudah, Umi, and Abdul Wahab Rosyidi. Active Learning Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: UIN-Malang Press, 2008.

Matsna, Moh., and Erta Mahyudin. Pengembangan Evaluasi Dan Tes Bahasa Arab. Tangerang Selatan: Alkitabah, 2012.

Maulidiyah, Umi. “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT (Teams Games Tournament) Pada Keterampilan Menulis Kalimat Tunggal Bahasa Jerman Siswa Kelas X SMAN 3 Kediri.” Laterne 5, no. 02 (2016): 1–9.

Mochammad, Putra Bagus, and Wiaam Mohammad Syairozi. “Istiratijiyat Talamidz Al-Marhalah al-Tsanawiyah Bi Ma’had Darussalam Gontor Fi Ta’allum Maharah al-Kitabah.” Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban 4, no. 1 (2017): 103 https://doi.org/10.15408/a.v4i1.5329.

Moleong, Lexy J. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT RemajaRosdakarya, 2017.

Muhaimin. Strategi Belajar Mengajar: Penerapannya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama. Surabaya: Citra Media, 1996.

Muna, Wa. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab: Teori Dan Aplikasi. 1st ed. Yogyakarta: Teras, 2011.

Muradi, Ahmad. Pembelajaran Menulis Bahasa Arab: Dalam Perspektif Komunikatif. Jakarta: Prenada Media Group, 2015.

Mustofa, Syaiful. Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Inovatif. Malang: UIN-Malang Press, 2011.

Ni’mah, Khoirotun. “Implementasi Media Papan Mahir Bahasa Arab Dalam Pembelajaran Maharoh Kitabah.” Dar El-Ilmi: Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan, Dan Humaniora 5, no. 2 (2018): 93–114.

Nisa’, Dwi Khoirotun, and Jauharotun Ni’mah. “Pengembangan Bahan Ajar Maharah Al-Kitabah Berbasis Pendidikan Karakter Bagi Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab STAI Attanwir Bojonegoro.” Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab 9, no. 1 (2017): 50. https://doi.org/10.24042/albayan.v9i1.1241.

Prihartini, Yogia, and Wahyudi, Nuraini. “Peningkatan Maharah Al-Kitabah Melalui Penerapan Media Lauhah al-Juyub Pada Siswa MTsN Aceh Utara.” Jurnal Literasiologi 1, no. 1 (2019): 59–78.

Rahmawati, Latifah. “Penerapan Metode Musabaqoh Bithoqoh Mukhtalithul Kalimah (MBMK) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Maharah Al-Kitabah Siswa MAN 1 Yogyakarta.” Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 4, no. 2 (2018): 275–99. https://doi.org/10.14421/almahara.2018.042-07.

Ridho, Nur. “Model Pembelajaran Kooperatif.” Accessed on December 20,2011. http://skp.unair.ac.id/repository/Guru-Indonesia/Modelpembelajarank_nurridho_10592.pdf.

Riyadi, Muhsin. “Sinergi Antara Khat Imla’ Dan Bi’ah Lughawiyah Dalam Meningkatkan Maharah Kitabah Dan Istima’ Pada Pembelajaran Bahasa Arab.” El-Ibtikar: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 02, no. 01 (2013): 114–35.

Rofiah, Nurul Hidayati. “Strategi Pembelajaran Kooperatif Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di MI/SD.” Seminar Nasional Pendidikan Menuju Generasi Emas Prodi PGSD FKIP Unissula, (2017). http://eprints.uad.ac.id/6564/.

Sap, Silvinus. “Hasil Belajar Keterampilan Menulis Bahasa Jerman Siswa Dengan Menggunakan Metode Question Student Have.” Laterne 4, no. 2 (2015): 1. http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/laterne/article/view/12262.

Sehri, Ahmad bin Purnawan. “Metode Pengajaran Nahwu Dalam Pengajaran Bahasa Arab.” Jurnal Hunafa 71, no. 1 (2010): 47–60.

Setiadi, Syamsi. “Peningkatan Keterampilan Kitabah Arabiyah Mahasiswa Melalui Metode Tutor Sebaya.” Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab 9, no. 1 (2017): 31. https://doi.org/10.24042/albayan.v9i1.1094.

Agung setiyawan, Musykilah Kitabah Al Bahs Wa Hilluha Fi Qism Talim Al Lugah Al Arabiyyah Jami'ah Sunan Kalijaga al Islamiyah al Hukumiyah. Jurnal Alsinatuna 2, no. 2 (2017): 114. https://doi.org/10.28918/alsinatuna.v2i2.976.

Sugiyono. Metodologi Penelitian: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2016.

Suparmi. “Pembelajaran Kooperatif Dalam Pendidikan Multikultural.” Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi 1, no. 1 (2013): 110. https://doi.org/10.21831/jppfa.v1i1.1055.

Taufiq Ahmad. "Dafi’iyyah Istikhdami At-Ta’allum At-Ta’awwuni Litanmiyati Ta’liim Maharatil Kalam", Jurnal Izdihar: Journal of Arabic Language Teaching, Linguistics, and Literature 1, no. 1 (2018): 88. https://doi.org/10.22219/izdihar.v1i1.6564.

Wijaya, Mu’allim, and Lailil Muharromah. “Peningkatan Maharatul Kitabah Melalui Struktur Analisis Sintesis (SAS) Pada Pembelajaran Bahasa Arab Di Pondok Pesantren.” An-Nuha 5, no. 1 (2018): 1–19.

Yunus, Mahmud. Pendidikan Dan Pengajaran. Jakarta: PT Hidakarya Agung, 1961.

Zulhannan. Teknik Pembelajaran Bahasa Arab Interaktif. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada, 2015.
Published
2020-09-04
How to Cite
NURLAILA, Nurlaila; MUASSOMAH, Muassomah. The Collaboration of Herbart Method with Cooperative Learning: Optimizing Writing Skills at IAIN Madura. ALSINATUNA, [S.l.], v. 5, n. 2, p. 147-164, sep. 2020. ISSN 2503-2690. Available at: <http://e-journal.iainpekalongan.ac.id/index.php/alsinatuna/article/view/2561>. Date accessed: 01 oct. 2020. doi: https://doi.org/10.28918/alsinatuna.v5i2.2561.
Section
Artikel