Matan Jurumiyah Is Not For The Novice Arabic Learners: A Critical Study Text

  • Alimin Alimin UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Zainal Abidin Institut PTIQ, Jakarta
  • Muslihin Sultan Institut Agama Islam Negeri Bone
  • Muhaimin Muhaimin Institut Agama Islam Negeri Palopo
  • Fahmi Gunawan Institut Agama Islam Negeri Kendari

Abstract

Albeit the studies on Matan Jurumiyah Book have been extensively conducted, few studies have been focusing on the critical content of Kitab Matan Jurumiyah. To fill the gap, this research aims to examine why Matan Jurumiyah Book is not applicable for novice Arabic learners. To collect the data, observation and in-depth interviews were conducted. The results of the study show that the material of the Matan Jurumiyah is not relevant to be used for the novice learners due to (1) the conciseness and condensation of the book contents, (2) the lackness of Arabic basic knowledge, (3) the raising of new problems for novice learners because of the number of syarah or explanation over the Book of Matan Jurumiyah.  That empirical evidence was anchored to the internal and external factors. Internal factors are closely related to the dichotomy of syntax and morphology while external factors are related to the absence of consideration of the Indonesian context and are arranged in a deductive way. Therefore, this study recommends empirical, contextual, and policy implications for the readers.

References

Ahmad, A. (2019). Artikulasi Ilmu Nahwu dalam Kehidupan (Studi Analisis Makna I'rob Kitab Al-Jurumiyah Menggunakan Semantika Dalalah Lafzhiyah dalam Ushul Fikih). Syaikhuna, 10(2), 193-210.
Al-Mawrid. (2000) Arabic-English Dictionary. (v.v.). http://www.tcc-qatar.com
Al-Muhaddith Program Version 9.01. (2002). Arabic-English Dictionary. http://www.muhaddith.org
Al-Qashiri, M. A. (nd). Asytarāṭāti Maqtarahata Lā ’adāda Al-Kitāb Al-Ta’limī Fī Al-Lughati Al-‘Arabiyyah. Kuala Lumpur: al-Jami‟ah al-Wathaniyah.
Ali, M., Mappanyompa, A. M. A., & Mappanyompa, A. (2019). Upaya Bimbingan Baca Kitab Kuning “Syarah Al-Jurumiyah” Pada Remaja Masjid Baitussalam Dusun Murbaya Kec. Pringgarata Lombok Tengah. Ibtida'iy: Jurnal Prodi PGMI, 4(2), 141-146.
Allen, R. N., & Jackson, A. R. (2017). Contemporary teaching strategies: Effectively engaging millennials across the curriculum. U. Det. Mercy L. Rev., 95, 1.
Amri, F. F. (2018). تعليم النحو في متن الآجرومية. Lisaanuna Talim Al-Lughah Al-Arabiyah Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(1).
Ayun, Q. (2017). Istikhdam Kitab" Al-Jurumiyyah" wa" Al-Amtsilah al-Tasrifiyyah" fi Ta'lim Qawaid al-Lughah al-'Arabiyyah bi Ma'had" Dar al-Hikmah" Al-Salafi Basuruwan. Jurnal Al-Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 9(1), 139-159.
Brumfit, C.J. 1984. Curriculum and Syllabus Design for the General English Classroom. London: University of London Institute of Education.
Fatimah, F. (2017). فعالية تطوير كتاب متن الأجرومية على شكل خرائط المفاهيم. Al-Tadris: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(1), 80-97.‎
Gunawan, H., Suhartini, A., Nurshobah, A., & Rifa'i, I. (2018). Penyusunan Materi Pembelajaran Qawaid Nahwiyah Dalam Kitab Al-Jurumiyah. Dialog, 41(2), 237-248.
Isnainiyah, I. (2019). Pengembangan Kitab Matan Al-Jurumiyah Dengan Pendekatan Induktif Untuk Siswi Madrasah Diniyah Nurul Ulum.
Khasanah, N., Meimaharani, R., & Listyorini, T. (2014). Build Educative Game as Tool Teaching Science Nahwu Jurumiyah for Android Based.
Ma'arif, A. S. (2017). Tathwir Kitab al-Ajurumiyah wa Fa'aliyatuha fi Tadris al-Qawa'id bi Madrasah Tsunaiyah al-Lughah al-Tsanawiyah al-Islamiyah. Arabi: Journal of Arabic Studies, 2(1), 105-112.
Making, H. (2017). فعَّالية إستعمال كتاب متن الآجرومية لتعليم علم النحو في معهد دار القرآن التقوي جمفوئ. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan Islam, 15(2), 229-235.‎
Mu’izzuddin, M. (2019). Implementasi Metode Qiyasiyah terhadap Kemampuan Santri dalam Memahami Kitab Al-Jurumiyah. An Nabighoh: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Arab, 21(01), 93-113.
Muslich, M. (2010). Text book writing: Dasar-dasar pemahaman, penulisan, dan pemakaian buku teks. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media, 52, 47-52.
Novianti, N., Hasibuan, N. A., & Suginam, S. (2018). Implementasi Algoritma Zhu Takaoka Pada Aplikasi Kitab Jurrumiyyah Berbasis Android. Komik (Konferensi Nasional Teknologi Informasi dan Komputer), 2(1).
Nurhayati, Y. (2018). Pengaruh Penggunaan Teknik Pembelajaran Induktif Terhadap Pemahaman Kitab Al-Jurumiyah. Alsuniyyat, 1(1), 158.
Ramah, S., & Rohman, M. (2018). Analisis buku ajar bahasa Arab Madrasah Aliyah kurikulum 2013. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 2(2), 141-160.
Sari, A. W. (2017). Analisis Kesulitan Pembelajaran Nahwu Pada Siswa Kelas VIII MTS Al Irsyad Gajah Demak tahun ajaran 2015/2016. Lisanul'Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching, 6(1), 16-17.
Wassid, I., & Sunendar, D. (2008). Strategi pembelajaran bahasa. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Widodo, S. A. (2006). Model-Model Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Arabiyyah Jurnal PBA, 2, 1-14.
Zulhanan, Z. (2014). Model Pembelajaran Bahasa Arab Komunikatif. Jurnal Al-Bayan, 6(2), 163-181.
Published
2021-06-28
How to Cite
ALIMIN, Alimin et al. Matan Jurumiyah Is Not For The Novice Arabic Learners: A Critical Study Text. ALSINATUNA, [S.l.], v. 7, n. 2, p. 169-186, june 2021. ISSN 2503-2690. Available at: <http://e-journal.iainpekalongan.ac.id/index.php/alsinatuna/article/view/3026>. Date accessed: 26 oct. 2021. doi: https://doi.org/10.28918/alsinatuna.v7i2.3026.
Section
Artikel