Islamic Education Values in Gayo Saman Dance

  • Shaumiwaty Shaumiwaty IAIN Takengon
  • Dharmika Yoga IAIN Takengon

Abstract

 
Saman dance is a folk dance developed in the Gayo tribal community that inhabits several districts in Aceh Province. The origins of the dance are in harmony with the entry of Islam in Aceh and become a propaganda media in the spread of Islam. Then developed into an art that has a socio-cultural function and is the result of Islamic cultural acculturation. This study intends to examine the values of Islamic education contained in the symbols, the meaning of the movements and poetry of the Saman dance through ethnopedagogical analysis. The method used in this research is descriptive-qualitative method. The data source in this study consisted of primary data sources and secondary data sources, primary data sources were obtained from saman jalu dance video files and secondary data sources were obtained from interviews, books, video, and literatures. The results of the Saman dance research are known to be some of the values of Islamic education, namely, deliberation, courtesy to start guests, establish silaturrahmi, worship prayers, unity, obedience to leaders and scholars, love the motherland and habituation. This value is part of religious and moral education which has an important role in shaping the character of the Gayo tribe community.

References

Abdullah, D. (2014). Musyawarah dalam Alquran. Jurnal Al-Daulah, 3(2).

Astuti. (2015). Bimbingan Shalat Sebagai Media Perubahan Prilaku. Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 6(2).

Cahyo Sucipto, M. (2015). Kesenian Genye di Kabupaten Purwakarta. Jurnal Lokabasa, 6(1).

Habibah, S. (2015). Akhlak dan Etika Dalam Islam. Jurnal Pesona Dasar, 1(4).

Heniwaty, Y. (2015). Tari Saman pada Masyarakat Aceh Identitas dan Aktualisasi [Disertasi]. Universitas Negeri Medan.

Ikhsan, M. A. (2017). Nilai-nilai Cinta Tanah Air dalam Perspektif Al-Quran. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 2(2).

Jirzanah. (2008). Aktualisasi Pemahaman Nilai Menurut Max Scheler Bagi Masa Depan Bangsa Indonesia. Jurnal Filsafat, 18(1).

Kurnisloh, N. (2015). Nilai-nilai Pendidikan Agama Islam dalam Serat Sastra Gendhing. Jurnal Kebudayaan Islam, 13(1).

Moedjiono, I. (2003). Konsep Pendidikan Islam; Telaah Pemikiran Pendidikan Muhammad Natsir. JPI FIAI Jurusan Tarbiyah, 3(1).

Muawan Djamal, S. (2017). Penerapan Nilai-nilai Ajaran Islam dalam Kehidupan Masyarakat di Desa Garuntungan Kecamatan Kindang Kabupaten Bulukumba. Jurnal Adabiyah, 17(2).

Musanna, A. (2012). Artikulasi Pendidikan Guru Berbasis Kearifan Lokal Untuk Mempersiapkan Guru Yang Memiliki Kompetensi Budaya. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 18(3).

Raco, J. R. (2010). Metode Penelitian Kualitatif. PT Gramedia Widiasarana Indonesia.

Rajab, B., Yanti, I. D., Lestari, T., Syai, A., & DJuaeni, I. (2014). Saman Kesenian dari Tanah Gayo (1st ed.). Pusat Penelitian dan Pengembangan Kebudayaan Badan Penelitian dan Pengembangan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Rifa’i, M. (1976). Risalah Tuntunan Shalat Lengkap. CV Toha Putra.

Rismawati. (1997). Lanskap Negeri Saman. Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Rohman, M. (2013). Konsep Pendidikan Islam Menurut Ibn Sina dan Relevansinya dengan Pendidikan Modern. Jurnal Episteme, 8(2).

Sarjono. (2015). Nilai-Nilai Dasar Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2).

Subandi. (2011). Deskripsi Kualitatif Sebagai Satu Metode dalam Penelitian Pertunjukan. Jurnal Harmonia, 11(2).

Subur. (2007). Pendidikan Nilai: Telaah Tentang Model Pembelajaran. Jurnal Insania, 1(12).

Sucipto, & Cahyo, M. (2015). Kesenian Genye di Kabupaten Purwakarta. Lokabasa, 6(1).

Zuriah, N. (2014). Analisis Teoritik tentang Etnopedagogi Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Wahana Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa di Perguruan Tinggi. Jurnal Pendidikan Sains Sosial Dan Kemanusiaan, 1(2).
Published
2020-06-15
How to Cite
SHAUMIWATY, Shaumiwaty; YOGA, Dharmika. Islamic Education Values in Gayo Saman Dance. HIKMATUNA, [S.l.], v. 6, n. 1, p. 1-11, june 2020. ISSN 2503-3042. Available at: <http://e-journal.iainpekalongan.ac.id/index.php/hikmatuna/article/view/2416>. Date accessed: 13 july 2020. doi: https://doi.org/10.28918/hikmatuna.v6i1.2416.