(استراتيجي المدرسة المستندة على المعهد الاسلامي في تشكيل شخصية الطلاب وبناء اخلاقهم (دراسة حالية في المدرسة الثانوية المهنية شافعي أكرم بكالونجان جاوى الوسطى

  • Udin Zaenudin SMK Syafi'I Akrom, Pekalongan

Abstract

Vocational school program with Islamic Boarding School-base is an effort to create multi¬skill and national-characteristic young generations which consist of intellectual, emotional, spiritual, and kinesthetic/vocational intelligence. It can be done by combining Vocational School education and Islamic Boarding school system with a purpose to produce competent graduate students not only in science and technology but also faithful, piety, and having good character.The condition of students' character in SMK Syafi’i Akrom: religious, independent, discipline, respectful, and peaceful. SMK Syafi’i Akrom has some strategy in creating those students' character: 1. Creating the school policy, 2. Building the commitment of the principal and school citizens, 3 applying the effective strategy to create the students' character.

References

ابن مسكويه، تهذيب الأخلاق، المكتبة الشاملة.
الجرنوجي، تعليم المتعلم، سمارانج: طه فوترا، بغير السنة.
الغزالي، ابو حامد، إحياء علوم الدين، الجزء الثالث، سمارانج: طه فوترا، بغير السنة.
بشى، حسان شمس، كيف تربي أبناءك في هذا الزمان، بترجمة محمد زين العارفين، جاكارتا: زمان، 2011 مــ

Anhari, H. A. Masjkur, Integrasi Sekolah ke Dalam Sistem Pendidikan Pesantren (Studi Kasus di Pesantren Darul Ulmum Jombang Jawa Timur) (Disertasi-IAIN Sunan Ampel, Surabaya, 2007).
Arismantoro (Ed), Tinjauan Berbagai Aspek Character Building: Bagaimana Mendidik Anak Berkarakter, Yogyakarta: Tiara Wacana, 2008.
Asmani, Jamal Ma’mur, Buku Panduan Internalisasi Pendidikan Karakter di Sekolah, Jogjakarta: DIVA Press, 2013.
Azizy, Ahmad Qodri Abdillah, “Memberdayakan Pesantren Dan Madrasah” dalam Abdurrohman Mas‟ud, et.al, Dinamika Pesantren dan Madrasah, Semarang: Fakultas Tarbiyah IAIN Walisongo Semarang dan Pustaka Pelajar, 2002.
Barnawi & Mohammad Arifin, Branded School: Membangun Sekolah Unggulan Bebasis Peningkatan Mutu, Jogjakarta: Arruzz Media, 2013.
Bebeau, M. J., J. R. Rest, dan Darcia Narvaez, Beyond the Promise: A Perspective on Research in Moral Education, Educational Researcher, Vol.28, No. 4, 1999.
Brannen, Julia, Mixing Methods: Qualitative and Quantitative Research, Terj. Nuktah Arfawie Kurde, dkk, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2005.
Dhofier, Zamakhsyari, Tradisi Pesantren: Studi Pandangan Hidup Kyai dan Visinya Mengenai Masa Depan Indonesia, Jakarta: LP3ES, 2011.
Efendi, Nur, Manajemen Perubahan di Pondok Pesantren: Konstruksi Teoritik dan Praktik Pengelolaan Perubahan Sebagai Upaya Pewarisan Tradisi dan Menatap Tantangan Masa Depan, Yogyakarta: Teras, 2014.
Hamid, Hamdani dan Beni Ahmad Saebani, Pendidikan Karakter Perspektif Islam, Bandung: Pustaka Setia, 2013.
Ibung, Dian, Mengembangkan Nilai Moral Pada Anak, Jakara: Elex Media Komputindo, 2009.
Jalaluddin, Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2004.
Kemenag RI, Pondok Pesantren dan Madrasah Diniyah:Pertumbuhan dan Perembangannya, Jakarta: Depag RI Dirjen Kelembagaan Agama Islam, 2003.
Lickona, Thomas, Mendidik Untuk Membentuk Karakter: Bagaimana Sekolah Dapat Memberikan Penddikan tentang Sikap Hormat dan Bertanggung Jawab, Terj. Juma Abdu Wamaungo, Cet. Kedua, Jakarta: Bumi Aksara, 2013.
M. J. Bebeau, J. R. Rest, dan Darcia Narvaez, Beyond the Promise: A Perspective on Research in Moral Education, 1999, Journal Educational Researcher. Vol.28, No. 4. pp. 18-26
Majid, Abdul dan Dian Andayani, Pendidikan Karakter Perspektif Islam, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2013.
Maksudin, Pendidikan Karakter Non-Dikotomik, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2013.
Makmun, H.A. Rodli, Pembentukan Karakter Berbasis Pendidikan Pesantren: Studi di Pondok Pesantren Tradisional dan Modern di Kabupaten Ponorogo. Jurnal Cendekia Vol. 12 No. 2, Juli - Desember 2014.
Maknun, Johar, Pengembangan Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) Boarding School Berbasis Keunggulan Lokal, Bandung: JPTA FPTK UPI, 2013.
Marzuki dkk, Pembentukan Kultur Akhlak Mulia Siswa SMP di Indonesia, Laporan Penelitian. Yogyakarta: Lembaga Penelitian UNY, 2011.
Muhamin, Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Sekolah, Madrasah, dan Perguruan Tinggi, Jakarta: Rajawali Pers, 2010.
Mursidin, Moral, Sumber Pendidikan Sebuah Formulasi Pendidikan Budi Pekerti di Sekolah/Madrasah, Bogor: Ghalia Indonesia, 2011.
Muslich, Masnur, Pendidikan Karakter Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional, Jakarta: Bumi Aksara, 2011.
Moleong, Lexy J, Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi), Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2006.
Purwadi, Trias, SMK Syafi’i Akrom Sekolah Bebasis Pesantren, Jurnal Gema Pendidikan, Volume 10, No. 2 April-Juni 2014, hlm. 47-54.
Qomar, Mujamil, Pesantren dari Transformai Metodologi Menuju Demokratis Institusi, Jakarta: Erlangga, 2005.
Q-Anees, Bambang & Adang Hambali, Pendidikan Karakter Berbasis Al-Qur’an, Bandung: Simbiosa Rekatama Media, 2009.
Ramayulis, Metodologi Pendidikan Agama Islam, cet. ke-4, Jakarta: Kalam Mulia, 2005.
Rodliyah, St., Partisipasi Masyarakat Dalam Pengambilan Keputusan dan Perencanaan di Sekolah, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2013.
Sahlan, Asmaun, Mewujudkan Budaya Religius di Sekolah: Upaya Mengembangkan PAI dari Teori ke Aksi, Malang: UIN MALIKI PRESS, 2009.
Sahlan, Asmaun dan Angga Teguh Prastyo, Desain Pembelajaran Berbasis Pendidikan Karakter,Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2012.
Salahudin, Anas dan Irwanto Alkrienciehie, Pendidikan Karakter (Pendidikan Berbasis Agama dan Budaya Bangsa), Bandung: Pustaka Setia, 2013.
Samani, Muchlas dan Hariyanto, Konsep dan Model Pendidikan Karakter, Bandung: Remaja RosdaKarya, 2011.
Saptono, Dimensi-dimensi Pendidikan Karakter: Wawasan, Strategi dan Langkah Praktis, Jakarta: Erlangga Group, 2011.
Sarwono, Jonathan, Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif, Yogyakarta: Graha Ilmu, 2006.
Schaeffer, Esther F., It’s Time for Schools To Implement Character Education, NASSPBulletin, 1999.
Strauss, Anselm. & Juliet Corbin, Basics Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques, Terj. Muhammad Shodiq & Imam Muttaqien, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2009.
Suhardjo, Drajat, Metodologi Penelitian Interdisipliner dan Penulisan Laporan Karya Ilmiah, Yogyakata: Safiria Insania Press. 2008.
Sulthon, M., & Moh. Khusnuridlo. Manajemen Pondok Pesantren Dalam Perspetif Global, Yogyakarta: LkasBang Pressindo, 2006.
Sulthoni, Yahya dan Sarmini, Strategi Pembentukan Karakter Anak Di Panti Asuhan Muhammadiyah Wiyung Surabaya, Jurnal Kajian Moral dan Kewarganegaraan, No 1 Vol 1 Tahun 2013,
Suprayogo, Imam, Pengembangan Pendidikan Karakter, Malang: UIN Malang Press, 2013.
Ta’rifin, Ahmad dan Musoffa Basyir (Ed), Character Building Through Education, Pekalongan: STAIN Pekalongan Press, 2011.
Tim Penyusun, Desain Induk Pendidikan Karakter, Jakarta: Kemdiknas. 2010.
Tim Penyusun, Kurikulum SMK edisi 2006: Semua Program Keahlian, Jakarta: Dikmenjur, 2010
Tim Penyusun, Pengembangan dan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa: Pedoman Sekolah, Jakarta: Pusat Kurikulum, 2009.
Tim Penyusun, Pedoman Pelaksanaan Pendidikan Karakter, Jakarta: Puskurbuk, 2011.
Triwiyanto, Teguh dan Ahmad Yusuf Sobri, Panduan Mengelola Sekolah Bertaraf Internasional, Jogjakarta: Arruzz Media, 2010.
Wahidin, Dadan, Arti Penting Pendidikan bagi Manusia, Jurnal Gema Pendidikan, Volume 10, No. 1 Januari-Maret 2014, hlm. 31.
Walid, Muhammad, Model Pendidikan Karakter Di Perguruan Tinggi Agama Islam (Studi Tentang Pendidikan Karakter Berbasis Ulul Albab Di Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang), Jurnal eL-QUDWAH - Volume 1 Nomor 5, edisi April 2011, hlm. 138.
Zubaedi, Isu-isu Baru dalam Diskursus Filsafat Pendidikan Islam dan Kapita Selekta Pendidikan Islam, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2012.
Zuhairini, Metodologi Pendidikan Agama, Solo: Ramadhani, 1993.
Zulkifli, Gelar dalam Islam: Sejarah, Asal-usul, dan Makna Gelar dalam Islam, Yogyakarta: Pinus Book Publisher, 2009.
Published
2016-12-07
How to Cite
ZAENUDIN, Udin. (استراتيجي المدرسة المستندة على المعهد الاسلامي في تشكيل شخصية الطلاب وبناء اخلاقهم (دراسة حالية في المدرسة الثانوية المهنية شافعي أكرم بكالونجان جاوى الوسطى. HIKMATUNA : Journal for Integrative Islamic Studies, [S.l.], v. 2, n. 2, dec. 2016. ISSN 2503-3042. Available at: <http://e-journal.iainpekalongan.ac.id/index.php/hikmatuna/article/view/965>. Date accessed: 15 aug. 2018. doi: https://doi.org/10.28918/hikmatuna.v2i2.965.

Keywords

الإستراتيجية في تشكيل الشخصية ، المدرسة، المعهد الإسلامي