Motivasi Guru Madrasah Ibtida’iyah

Main Article Content

Imam Suraji

Abstract

This research is a qualitative study and Phenomenology that aimed to describe the motivation of Madrasa Ibtidaiya teachers in Pekalongan about their teaching activities. Data were collected by in-depth interviews, participant observation, and documentation. Analysis of the data using the interactive model developed by Miles and Hubermen. The result showed that  the informants believed that  teacher was a blessing (berkah) profession, so  they wanted to be a teacher. Therefore, they also said that  they hoped to get enough salary (berkat) from their profession. The combination of teachers’ beliefs about the blessings (berkah) in the teaching profession  and the hopes to get enough salary (berkat) from it will encourage them to do their job seriously.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Suraji, I. (2016). Motivasi Guru Madrasah Ibtida’iyah. JURNAL PENELITIAN, 13(1), 37-50. https://doi.org/10.28918/jupe.v13i1.1183
Section
Artikel

References

Badan Pusat Statistik Kota Pekalongan, (2009). Kota Pekalongan dalam Angka: Pekalongan City in Figure 2008. Pekalongan: BPS Kota Pekalongan dan BAPPEDA Kota Pekalongan.

Bogdan, Robert C. dan Sari Knopp Biklen. (2000) Qualitative Research for Education: An Introduction to Theory and Methods. Boston: Allyn and Bacon.

Branen, Julia, (2005). Memadu Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif, terj. Nuktah Arfawie Kurde, Imam Safe’i, dan Noorhaidi A.H. Yogyakarta: Fakultas Tarbiyah IAIN Antasari Samarinda dan Pustaka Pelajar.

Fakhruddin, Asef Umar, (2009). Menjadi Guru Favorit. Yogyakarta: Diva Pres.

Fattah, Nanang, (1996). Landasan Manajemen Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Gaffar, Mohammad Fakry, (1999). Kata Pengantar dalam buku karya Dedi Supriadi, Mengangkat Citra dan Martabat Guru. Yogyakarta: Adi Citra Karya Nusa.

Hasmayanti, Y. (2011). Pengaruh Efektivitas Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Motivasi Kerja Terhadap Kompetensi Guru (Studi pada Jurusan Bisnis dan Manajemen Sekolah Menengah Kejuruan Negeri dan Swasta di Kabupaten Sumedang). Manajerial, 9(18).

Hirata, Andrea, (2009). Laskar Pelangi, Suhindrati A. Shinta (penyunting). Yogyakarta: Bentang.

Moleong, Lexy J., (1998). Methodologi Penelitian Kualitatif, Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Nugroho, Riant, (2009). Kebijakan Pendidikan yang Unggul: Kasus Pembangunan Pendidikan di Kabupaten Jembrana 2000-2006. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Rampan, Korrie Layun dan Matheus Elanda Rosi Ds. (ed), (1984). Guru Pahlawan Tanpa Tanda Jasa. Jakarta: Aries Lima.

Rida, M., Dantes, N., & Dantes, K. R,. (2013). Hubungan Motivasi Kerja, Masa Kerja Dan Kesejahteraan Guru Terhadap Profesionalisme Guru Sekolah Dasar Negeri Di Gugus II Kecamatan Sukasada. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 3(1).

Ridla, Muhammad Jawad, (2002). Tiga Aliran Utama Teori Pendidikan Islam; Perspektif Sosiologis dan Filosofis, terj. Mahmud Arif. Yogyakarta: Tiara Wacana.

Rozikin, Muhammad Zaenuri, (2007). Moral Pendidikan di Era Global: Pergeseran Pola Interaksi Guru dan Murid di Era Global. Malang: Averroes Press.

Shochib, Moh., (1998). Pola Asuh Orangtua dalam Membantu Anak Mengembangkan Diri. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono, (2009). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D, Bandung: Alfabeta.

Suhadi, E., Mujahidin, E., Bahrudin, E., & Tafsir, A. (2014). Pengembangan Motivasi dan Kompetensi Guru dalam Peningkatan Mutu Pembelajaran di Madrasah. TA'DIBUNA, 3(1).

Suhartono, Y, (ed), (2005). Guru dalam Tinta Emas: Kisah Guru Istimewa. Jakarta: Penerbit Buku Kompas.

Sukmadinata, Nana Syaodih, (1997). Pengembangan Kurikulum: Teori dan Praktek. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sukmadinata, Nana Syaodih, (2007). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Suprayogo, Imam, dan Tobroni, (2001). Metodologi Penelitian Sosial Agama. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Suroso, (2002). In Memoriam Guru: Membangkitkan Ruh-ruh Pencerdasan. Yogyakarta: Jendela.

Surya, Mohammad, (2003). Percikan Perjuangan Guru, Semarang: Aneka Ilmu.

Strauss, Anselm, dan Juliet Corbin, (2003). Dasar-Dasar Penelitian Kualitatif: Tatalangkah dan Teknik-Teknik Teoritisasi Data, terj. Muhammad Shodiq dan Imam Muttakien. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

At-Tabranī, Mu’jam al-Ausal li at-Tabranī, juz XI (Compact Disc Maktabah Syāmilah).

Uno, Hamzah B., (2007). Teori Motivasi dan Pengukurannya: Analisis di Bidang Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Abstract viewed = 7 times
Full Text (Bahasa Indonesia) downloaded = 4 times