Al-Tarjamah Al-Fauriyyah Method with Cognitive Learning Theory in Speaking Skills Learning

  • Salimatul Fuadah Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta
Keywords: Speaking skills learning, al-tarjamah al-fauriyyah method, cognitive learning theory

Abstract

Learning is a business process that involves mental activities that occur with it the process of active interaction with the environment in the form of knowledge, understanding, behavior, as well as in learning Arabic that requires deep methods the learning. This article aims to examine the methods of al-tarjamah al-fauriyyah that cognitive theorybased learning can be used in speaking skills learning. An article this is characterized by the literature review, data is extracted through literature study. The results of the analysis of this article found that the al-tarjamah al-fauriyyah method is a method that uses cognitive learning theory, and can be used effectively in speaking skills learnin

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Munif. Strategi Dan Kiat Menerjemahkan Teks Bahasa Arab Kedalam Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Bidang Akademik, 2008.

Arif, Muh.“Metode Langsung (Direct Method) Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Jurnal Al-lisan 4, no 1 (1 Februari 2019): 93.

Asyrofi, Syamsuddin. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab (Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga, 2006), 128-129.

Baroroh, R. umi dan fairuz Rosyid,. “Teori Belajar Kognitif Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Jurnal Al-Lisan 5, no. 2 (2019): 194.

Burdah, Ibnu. Menjadi Penerjemah Metode dan Wawasan Menerjemahkan Teks Arab. Yogyakarta: Tiara Wacana, 2004.

Chin Liang, Yow-jyy Joyce Lee. “Using Video Technology to Diagnose EFL Students’ Cognitive Learning Difficulties in Public Speaking.” Procedia - Social and Behavioral Sciences 64 (2012): 672.

Effendi, Ahmad Fuad. Metode Pendidikan Bahasa Arab. Malang: Misykat, 2017.

Hijriyah, Umi. “Metode Dan Penilaian Terjemahan.” Jurnal Al-Bayan 4, no. 1 (2012):1-24

Hermawan, Acep. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Rosdakarya, 2011.

--------------------. Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Arab Dengan Pendekatan Komunikatif – Interaktif. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2011.

Hidayat. Ikhtisar Metode Pengajaran Bahasa Arab bagi Siswa – Siswi di Sekolah dan Pesantren di Indonesia. Jakarta: T.P, 1986.

Jaenudin, Cecep. “Pengajaran Bahasa Arab Di Taman Kanak – Kanak (Tinjauan Teori Perkembangan Kognitif Jean Piage.” Jurnal Lisanuna 8, no. 1 (2018): 37.

KBBI. “Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI),” t.t. https://kbbi.web.id/terjemah.

Kosim, Nanang. Strategi Dan Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Bandung: Arfino Raya, 2016.

Mahmud, Ahmad Fuad. Al-Maharat Al-Lughawiyah : Mahiyatuha Wa Thara’iq Tadrisiha. Riyadh: Dar Al-Muslim Li Al-Nasyr Wa Al-Tauzi, 1992.

Mestre, M. Vicenta, F. Tortosa, P. Samper and M. J. Nácher. “Psychology’s Evolution through its texts: Analysis of E. R. Hilgard’s Introduction to Psychology.” Jurnal Psicothema Vol. 14, no 4 (2002): 810–815.

Muhlis, Acmad. “Pengembangan Pembelajaran Maharah Al Kalam Berbasis Media Bithaqah Jaybiyah di Mts Negeri Sumber Bungur Pamekasan.” Jurnal Okara 8, no. 2 (November 2014): 103-132.

Muyassarah, Mufidatul Ilmi. “Teori Tentang Belajar dan Penerapannya dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Konferensi Nasional Bahasa Arab I, 2015.

Mulyanto, Sumardi. Pengajar Bahasa Asing. Jakarta: Bulan Bintang, 1979.

Mustofa, Syaiful. Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Inovatif. Malang: UIN Malang, 2011.

Nur, Hastang. “Penerapan Metode Muhadatsah Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Maharah Kalam Peserta Didik.” Jurnal Lentera Pendidikan 20, no. 1 (Desember 2017): 177-187.

Rahmaini. “Strategi Pembelajaran Maharah Kalam Bagi Non Arab.” Ihya Al-Arabiyyah : Jurnal Bahasa dan Sastra Arab 1, no. 2 (2015): 227-233.

Rosyidi, Wahid dan Mamlu’atul Nikmah. Memahami Konsep Dasar Pembelajaran. Malang: UIN Malang Press, 2012.

Sarwono, Jonathan. Metode Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Graha Ilmu, 2006.

Slameto. Belajar Dan Faktor – Faktor Yang Mempengaruhi. Jakarta: P.T Rineka Cipta, 2010.

Syamaun, Nurmasyithah. “Pembelajaran Maharah al-Kalam untuk Meningkatan Keterampilan Berbicara Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Ar-Raniry Banda Aceh.” Lisanuna : Jurnal Bahasa Arab dan Pembelajarannya 4, no.2 (2016): 1-23.
Published
2021-12-26
Abstract viewed = 37 times
PDF downloaded = 61 times