Islamic Religious Education Subject to Strengthen Harmonization in National Life: A Case at a Multicultural School

  • Mukani Mukani STAI Darussalam Krempyang Nganjuk East Java
Keywords: Islamic religious education, harmonization, multicultural school

Abstract

This study aimed at describing the portrait of the multicultural school in SMAN (State Senior High School) 1 Jombang, Indonesia, and explain the role of Islamic Education teachers in strengthening the character of students through multicultural-based Islamic religious learning at SMAN 1 Jombang, Indonesia. This study employed a qualitative descriptive research design with data collecting instruments used were interviews, observation, and documentation.  The research was conducted from August 2017 to January 2018. The result of this study indicates that SMAN 1 Jombang is a multicultural school because of the different religious backgrounds embraced by school members. Judging from the origin of the tribe, the school members of the SMAN 1 Jombang come from different tribes. The conclusion of this study shows the various roles of Islamic religious education teachers in preventive efforts to manage multicultural into positive energy for advancing SMAN 1 Jombang. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aly, A. (2012). Pendidikan Islam Multikultural di Pesantren. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Arifin, A. H. (2012). Implementasi Pendidikan Multikultural Dalam Praksis Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pengembangan Pendidikan, 1(1), 72-82.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Baidhawy, Z. (2005). Pendidikan Agama Berwasan Multikultural. Jakarta: Erlangga.

Buku Induk Siswa SMAN 1 Jombang, diperoleh 12 Agustus 2017.

Deiniatur, M. (2016). Implementasi Pendidikan Multikultural Pada Anak-anak Melalui Model Pembelajaran Bermain Peran. Jurnal Thufula, 4(1), 89-103.

Dokumen profil sekolah SMAN 1 Jombang, 9 Oktober 2017.

Hadi, S. (1987). Metodologi Research. Yogyakarta: Andi Offset.

Hilmy, M. (2014). Islam, Politik dan Demokrasi. Surabaya: Imtiyaz.

Ibrahim, R. (2013). Pendidikan Multikultural: Pengertian, Prinsip dan Relevansinya dengan Tujuan Pendidikan Islam. Jurnal Addin,7(1), 129-154.

Khusna, N. (2016). Peran Guru PAI dalam Menumbuhkan Karakter Anti Korupsi. Jurnal Mudarrisa, 8(2), 173-200.

Kirom, A. (2017). Peran Guru dan Peserta Didik Dalam Proses Pembelajaran Berbasis Multikultural. Jurnal Al-Murabbi, 3(1), 69-81.

Machfud, C. (2016). Pendidikan Multikultural. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Maululia, P. (2019). Peran Guru PAI dalam Meningkatkan Akhlaqul Karimah. Jurnal Al-Hikmah, 1(2), 136-147.

Moleong, L. J. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Muhajir, N. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Reke Sarasean.

Munadhir, A. (2016). Strategi Sekolah dalam Pendidikan Multikultural. Jurnal Pendidikan Skeolah Dasar, 2(2), 114-131.

Naim, N. & Syauqi, A. (2010). Pendidikan Multikultural. Yogyakarta: Ar-Ruuz Media Group.

Najmina, N. (2018). Pendidikan Multikultural dalam Membentuk Karakter Bangsa Indonesia. Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 10(1), 52-56.

Nasution, S. (2012). Metode Penelitian Naturalistik Kualitatif. Bandung: Tarsito.

Nazir, M. (2015). Metode Penelitian. Jakarta: Balai Aksara.

Pengurus Besar Nahdlatul Ulama. (1989). Hasil-hasil Muktamar Nahdlatul Ulama Ke-28. Jakarta: PBNU.

Prasetiawati, E. (2017). Urgensi Pendidikan Multikultural Untuk Menumbuhkan Nilai Toleransi Agama di Indonesia. Jurnal Tapis, 1(2), 272-304.

Rosyada, D. (2014). Pendidikan Multikultural di Indonesia Sebuah Pandangan Konsepsional. Jurnal Sosio Diktatika, 1(1), 1-12.

Sanusi, H. P. (2013). Peran Guru PAI Dalam Pengembangan Nuansa Religius di Sekolah. Jurnal Pendidikan Agama Islam Ta’lim, 11(2), 143-153.

Suryana, Y. & Rusdiana, H.A. (2015). Pendidikan Multikultural. Bandung: Pustaka Setia.

Tafonao, T. (2020). Peran Guru Agama dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran dengan Bantuan Multimedia. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 4(1), 9-17.

Wahid, A. (2016). Konsep Pendidikan Multikultural dan Aplikasinya. Jurnal Istiqra, 3(2), 287-295.

Wahyuandari, W. (2014). Pendidikan Multikultural, Studi Kasus di SLTP di Tulungagung. Jurnal Bonorowo, 2(1), 1-20.

Wardhani, P. S. N. (2018). Pelaksanaan Pendidikan Multikultural Dalam Upaya Membangun Keberagaman dan Meningkatkan Persatuan Bangsa di Sekolah Inklusi. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 8(1), 1-13.

Published
2022-06-24
Abstract viewed = 22 times
PDF downloaded = 23 times